صفحه اصلی / آموزش / آموزش کسب و کار / دسته بندی پایه انواع مدلهای كسب و كارهای اینترنتی

دسته بندی پایه انواع مدلهای كسب و كارهای اینترنتی

دسته بندی پایه انواع مدلهای كسب و كارهای اینترنتی

  1. مدل واسطه گری
  2. مدل تبلیغات
  3. مدل واسطه گری اطلاعات
  4. مدل خرید و فروش
  5. مدل تولید كننده
  6. مدل رابطه ای(ModelAffiliate)
  7. مدل جامعه مجازی
  8. مدل عضویتی
  9. مدل مقدار استفاده

واسطه گران سازنده بازار هستند. آنها خریداران و فروشندگان را به هم می رسانند و خرید و فروش را روان می كنند. واسطه نقشی تكراری در بازارهای زیر دارند واسطه گران معمولا مبلغ ثابتی یا حق كمیسیونی را بازای هر معامله ای كه جور می كنند دریافت می كنند. این مبلغ یا حق كمیسیون متغییر است. در انواع واسطه گری ذیل :

 business-to-business (B2B

business-to-consumer (B2C

consumer-to-consumer (C2C

 

-مبادله کننده بازار: شامل تمام خدمات مبادله می شود و موارد فرایند انتقال مبلغ، ارزیابی بازار، چانه زنی، انجام و تکمیل معامله را برای خریدار یا فروشنده انجام می دهد. فرایند مبادله به تنهایی

یا با کمک چند شرکت انجام می شود. (مثال:www.chemconnect.com)

 

-انجام سفارش خرید یا فروش:
سفارش خرید یا فروش کالا یا خدمات را از مشتری دریافت می کند که شامل قیمت و نوع تحویل نیز می باشد.

مثال: CarsDiret.com, Respond.com  

 

-مدل جمع آوری تقاضا:
مدل ثبت شده ”قیمتتان را تعیین کنید” یا ”
name-your-price“ که اولین بارتوسط شرکت هواپیمایی priceline.com ابداع شد.خریدار آینده قیمت نهایی (اجباری)خود را برای یک کالا یا خدمت خاص اعلام می کند و واسطه معامله را انجام می دهد.

مثال:Priceline.com

 

-واسطه حراجی:
حراجی را برای فروشنده ها می کند. واسطه گر حق کمیسیون خود را برمبنای لیست درصد هر مبلغ معامله به فروشنده اعلام می کند. حراجی ها انواع مختلفی دارند که قوانین
آنها بر اساس نوع مزایده یا پیشنهاد متفاوت است.

مثال: eBay

 

-واسطه پرداخت:

یک شخص ثالث مکانیزم پرداخت وجه را برای خریدار و فروشنده فراهم می کند.

مثال:PayPal, Escrow.com

 

-عامل جستجو:
یک نرم افزار یا روبات (نرم افزاری) که بهترین قیمت، موجود بودن یک کالا یا خدمت مشخص شده توسط خریدار را پیدا می کند و یا اطلاعات کمیاب را پیدا می کند.

-بازار مجازی:
یک مرکز خرید مجازی و یک سرویس میزبانی مجازی برای فروشندگانی که هزینه های راه اندازی، هزینه های ماهیانه، و هزینه انتقال وجه پرداخت می کنند. ممکن است خدمات پرداخت اتوماتیک یا بازاریابی اتوماتیک نیز ارائه کند.

مثال:Amazon.com

 

مدل تبلیغات:

رسانه ها و در این مورد وب سایت، محتوا و خدمات (ایمیل، چت، وبلاگ)ارائه می دهند(معمولا رایگان) که با تبلیغات همراه است. این تبلیغات تمام یا بخش عمده درآمد را برای سایت دارد. این سایت رسانه ممکن است تولید کننده محتوا یا توزیع کننده اطلاعات تولید شده توسط دیگران باشد. مدل تبلیغات وقتی بهترین بازده را دارد که ترافیک بازدید سایت بسیار بالا باشد یا سایت بسیار تخصصی باشد.

مدل پورتال: معمولا یک موتور جستجو است که می تواند شامل محتواها و خدمات متغییر باشد. مقدار زیاد ترافیک کاربران باعث می شود تبلیغات سودآور باشند و امکان متنوع سازی خدمات سایت را فراهم می کند. یک پورتال قابل شخصی سازی امکان انتخاب ظاهر و محتوای دلخواه هر کاریر را فراهم می کند. پورتال های تخصصی اطلاعات، جامعه های مجازی و کاربردهای مربوط به یک رشته خاص را ارائه می دهند.

مثال:yahoo.com

منبع: توسعه فرهنگ کارآفرینی

درباره sh.kh

این مطالب را نیز ببینید!

استارتاپ چیست؟

از طرف کارآفرینان، اصحاب رسانه، اساتید دانشگاه و حتی کسانی که طیف گسترده‌یی از استارتاپ‌های …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی