صفحه اصلی / آموزش / آموزش سئو / آشنایی با متاتگ ها (Meta tags) و کاربرد آنها

آشنایی با متاتگ ها (Meta tags) و کاربرد آنها

متاتگ های مهم و موثر در سئو HTML Meta Tags

تگ های مهم سئو

متاتگ ها نوعی متا دیتا هستند.

Meta Data متا دیتا چیست؟

متا دیتا به اطلاعاتی که در توصیف اطلاعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود.تگ های متا کدها یا اصطلاحا تگهای زبان HTML هستند.
متاتگ ها Meta Tags یکی از کلیدی ترین و مهمترین ابزارهای سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هستند. انواع مختلفی از متا تگها وجود دارد و هر کدام بنا به مورد استفاده ممکن است برای وب مستر اهمیت داشته باشد.
در هر صفحه وب با هر فرمتی مثل php ,htm ,html ,ASP ,aspx … از این تگهای HTML استفاده می شود. محل قرار گرفتن تگهای HTML درون <head> است زیرا اطلاعات صفحه جاری طبق استاندارد W3C در این بخش قرار می گیرند و فرمت آن به این شکل:

زمانيكه يك موتور جستجو صفحه شما را پيدا مي كند. بايد آن را فهرست كند ( آن را به بانك اطلاعاتي قابل جستجوي خود اضافه كند ) البته همراه با اطلاعاتي از سايت شما. اكنون موتورهاي جستجوي زيادي از برچسبهاي<META> استفاده مي كنند. كه به شما اجازه مي دهد كلمات كليدي و توصيف صفحه خود را در آن قرار دهيد اين به شما كنترل بيشتر مي دهد تا صفحه شما در طول يك جستجو چگونه نمايش داده شود و اغلب باعث ترافيك بيشتر به سايت شما مي شود.

بر چسبهاي <META> براي چند هدف مختلف مي توانند مورد استفاده قرار گيرند معمولاً شما بايد برچسبهاي<META> را در برچسبهاي <HEAD> در شروع صفجه خود قرار دهيد. براي بهبود بخشيدن به نتايج موتور جستجو ما از دو  نشان مخصوص استفاده مي كنيم كه در زير مشاهده مي كنيد.

<meta name=”description” content=”توضيحات مربوط به صفحه در اينجا قرار مي گيرند“>

<meta name=”keywords” content=”كلمات كليدي در اينجا قرار مي گيرند“>

زمانيكه يك كاربرد در حال جستجو با موتور جستجويي كه از برچسبهاي متا و كلمات كليديپشتيباني مي كند مي باشد اگر از كلمات كليدي يا برچسبهاي متاي موجود در سايت شما به عنوان عبارات مورد جستجو استفاده كند ممكن است سايت شما با آن تيتر در ليست ظاهر شود و در زير اين تيتر مقداري يا تمام كلماتي كه شما در توصيف صفحه خود در برچسبهاي متا قرار داده ايد قرار گيرد بهتر است كه توصيف صفحه داراي بيش از 200 كاراكتر (حروف و ..) نباشد. همچنين كلمات كليدي در نتايج جستجو ديده نمي شوند و بهتر است آنها را زير 1000 كاراكتر نگه داريد زيرا اگر بيش از اين باشد موتور جستجو اضافه آن را ناديده مي گيرد يا شما را از فهرست حذف مي كند ( براي جدا كردن كلمات كليدي احتياجي به ويرگول نيست) مثالي از موقعيت يك برچسب متاي واقعي:

<html>

<head>
<title>http://seolution.ir/</title>
<meta name=”description” content=”آموزش کسب و کار اینترنتی“>
<meta name=”keywords” content=”http://emarketingterms.ir“>
</head>

<body>
صفحه شما اينجا قرار مي گيرد
</body>

</html>

برچسبهاي متا در صفحه وب قابل ديدن نيستند مگر اينكه خود كاربر بخواهد آنها را ببيند.

ه طور کلی متاتگ ها، جزء عناصر اصلی صفحات وب به شمار می روند که در بین تگ head گنجانده می شوند و بسته به میزان اهمیتشان ممکن است وجودشان ضروری (Necessary) یا انتخابی و اختیاری (Optional) باشد که در ادامه به طور جزئی تر به آنها اشاره خواهیم کرد.

متاتگ http-equiv:

این متاتگ به مرورگر خواهد گفت که صفحه شما از چه ساختاری استفاده می کند و کاراکترهای آن از چه یونیکدی (یونیکد به زبان ساده یعنی روشی استاندارد که با آن کاراکترهای به فرض زبان فارسی، برای سیستم یا مرورگر تبدیل به کد و قابل فهم می شوند) پیروی می کنند، یک مثال برای استفاده از این متاتگ:

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />

متاتگ description:

بعد از تگ title و http-equiv در html، متاتگ description از بالاترین اهمیت برای موتورهای جستجو برخوردار است، برای اینکه ربات های جستجوگر را نسبت به محتوای صفحه خود راهنمایی کنید، حتما این متاتگ را به صورت زیر در کد خود (بین تگ head و بعد از title و http-equiv) به کار ببرید:

<meta name=”description” content=”توضیحی برای مطلب شما” />

متاتگ keywords:

keywords نیز یکی دیگر از متاتگ های کلیدی صفحات html است که مربوط به موتورهای جستجو است؛ نحوه کابرد آن به شکل زیر است:

<meta name=”keywords” content=”کلمات, کلیدی, شما” />

برای جدا سازی کلمات کلیدی، از علامت ویرگول به صورت انگلیسی استفاده کنید، دقت کنید که تعداد کلمات کلیدی و همچنین توضیحات نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشند.

متاتگ robots:

این متاتگ برای اعمال دستوراتی روی ربات های جستجوگر است، البته همه ی ربات ها از این متاتگ پیروی نمی کنند، اما بد نیست که در صفحه اول سایت خود آن را به صورت زیر استفاده کنید:

<meta name=”robots” content=”index, follow” />

با تکه کد بالا، به ربات ها خواهید گفت که صفحه شما را index (ذخیره شدن در لیست جستجو) کرده و از لینک های موجود در آن پیروی (follow) کنند؛ چند نمونه دیگر از این متاتگ که تنها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد:

<meta name=”robots” content=”noindex, follow” />
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />
<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />

با توجه به عبارت موجود در قسمت content، رفتار ربات هایی که از این متاتگ پیروی می کنند نسبت به صفحه و لینک های آن متفاوت خواهد بود.

متاتگ generator:

از generator برای مشخص کردن اینکه صفحه مورد نظر از چه برنامه یا خدماتی جهت انتشار محتوا استفاده می کند، استفاده می شود؛ به کار بردن این متاتگ اختیاری است و تاثیر زیادی در رتبه و عملکرد شما در موتورهای جستجو ندارد:

<meta name=”generator” content=”Dreamweaver CS” />

متاتگ author:

برای مشخص کردن نویسنده مطلب، از این متاتگ می توانید استفاده کنید، البته بودن یا نبودن آن چندان فرقی ندارد، ولی برای سایت ها و وبلاگهایی که چند مدیر و کاربر مجزا دارند می تواند مفید باشد:

<meta name=”author” content=”name family” />

متاتگ expires:

تاریخ انقضای یک صفحه را مشخص می کند، کاربرد آن اختیاری است و تاثیر زیادی بر روی عملکرد سایت یا وبلاگ شما در موتورهای جستجو ندارد:

<meta name=”expires” content=”tue, 21 Jun 1999″ />
<meta name=”expires” content=”never” />

متاتگ copyright:

برای مشخص کردن اینکه محتوای صفحات شما دارای کپی رایت یا حقوق مولف است، از این متاتگ در کدهای خود استفاده کنید، البته استفاده از آن هیچ تضمینی برای سوء استفاده نکردن دیگران از محتوای شما ایجاد نمی کند و متاسفانه همواره هستند کسانی که می خواهند نابرده رنج گنج میسر کنند!:

<meta name=”copyright” content=”your copyright text here” />

متاتگ refresh:

از refresh برای انتقال یک کاربر از صفحه ای به صفحه ای دیگر یا همان صفحه، به طور خودکار می توانید استفاده کنید، به این عمل در اصطلاح ریدایرکت (redirect) می گویند:

<meta http-equiv=”refresh” content=”10; URL=http://seolution.ir//” />

عددی که در این متاتگ ملاحظه می کنید، مقدار زمان به ثانیه ای است که بعد از آن کاربر به آدرس جدید منتقل خواهد شد.

متاتگ Cache-control:

این متاتگ برای مدیریت نحوه ذخیره یا به اصطلاح Cache شدن صفحات شما در مرورگر کاربران می تواند مفید باشد، در حالت معمولی اکثر مرورگرها محتویات صفحه شما، از جمله تصاویر و فایل ها را در حافظه موقت خود ذخیره می کنند تا در مراجعات بعدی سریع تر به آنها دست پیدا کنند، اما گاهی نیاز می شود که محتوای صفحات شما از این عمل مصون بمانند، بدین منظور از متاتگ Cache-control به یکی از شیوه های زیر استفاده کنید:

<meta http-equiv=”Cache-control” content=”public” />
<meta http-equiv=”Cache-control” content=”private” />
<meta http-equiv=”Cache-control” content=”no-cache” />
<meta http-equiv=”Cache-control” content=”no-store” />

مقادیر این متاتگ به قرار زیر است:
– public: محتوای شما در حافظه مشترک تمام کاربران یک سیستم ذخیره می شوند.
– private: محتوای شما تنها در حافظه نام کاربری شما ذخیره می شود.
– no-Cache: هیچ ذخیره ای از محتوای شما در حافظه صورت نمی گیرد.
– no-Store: در محدوده زمانی کوتاهتری محتوای شما ذخیره و نگهداری می شوند و به صورت آرشیو در نمی آیند.
تعداد متاتگ ها به مواردی که گفتیم محدود نمی شود، ولی مهم ترین آنها بعد از title و http-equiv متاتگ های keywords و description هستند که استفاده از آنها برای هدایت موتورهای جستجو و کسب نتایج بهتر ضروری است؛ علاوه بر این دقت کنید که استفاده از علامت / در انتهای متاتگ ها برای صفحاتی است که ساختار xhtml دارند، برای صفحات با ساختار html از علامت / در انتهای متاتگ ها استفاده نکنید، چون ممکن است از نظر سرویس اعتبار سنجی validator.w3.org کد شما معتبر نباشد.

تگ های مهم سئو

تگ Title

تگ Title مهم ترین تگ موجود در یک صفحه وب و همچنین مهم ترین فاکتور سئو داخلیاست، موتور های جستجوگر به طور معمول عیننا عنوان قرار گرفته داخل این تگ را در نتایج جستجو نشان می دهند.

تگ Description

تگ توضیحات دومین تگ مهمی است که موتور های جستجوگر به آن توجه می کنند و آن را به طور مستقیم در نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه نمایش می دهند. سعی کنید محتوایی متفاوت و جذاب در این تگ بنویسید و حتما کلمه کلیدی خود را یک یا دو بار در آن قرار دهید.

Headings

Heading و یا همان سر تیتر های صفحه سومین فاکتور مهم در کدنویسی سایت هستند، مهم ترین سرتیتر <H1> و کم ارزش ترین سرتیتر <H5> است (سرتیتر <H6> دیگر از نگاه گوگل ارزشی ندارند و با تگ <P> یکی گرفته می شود) اما چند نکته وجود دارند که باید در هنگام استفاده از heading ها به آن ها توجه کنید، این نکات عبارتند از:

  • سعی کنید تا تنها یک <h1> در هر صفحه قرار دهید

  • محتوای تگ h1 و تگ title باید یکی و یا کاملا نزدیک به یک دیگر باشد

  • قبل از تگ h1 هیچ تگ heading دیگه ای نباید استفاده گردد.

  • بهتر است heading ها را با استفاده از schema نامگذاری کنید

لینک ها (<a>)

لینک یا و یا همان تگ <a> باعث وصل کردن صفحه ای به صفحه ی دیگری در وب می شوند، لینک ها همچنین مهم ترین فاکتور سئو و بهینه سازی سایت هستند و در استفاده از آن ها باید از دقت و تبهر خاصی استفاده کنید. چند نکته برای استفاده از لینک ها وجود دارند که به شما معرفی می کنیم:

  • سعی کنید لینک ها را به صورت آدرسی یعنی: www.mysite.com/test/ دهید نه /test/

  • سعی کنید از اتریبیوت title در تگ ها استفاده کنید

  • بهتر است با استفاده از اتریبیوت Target_blank لینک های خارجی را New tab کنید

  • بهتر است لینک های خارجی کم کیفیت را nofollow کنید

  • و بهتر است تا به هیچ عنوان لینک های داخلی خود را nofollow نکنید (مگر اینکه صفحه مربوطه محتوا نداشته باشد و یا به طور noindex تعریف شده باشد)

شناسه تصاویر (alt)

موتور های جستجوگر با استفاده از 3 روش کلی مفهوم یک تصویر را متوجه می شوند، با استفاده از alt و یا همان عنوان تصویر، با استفاده از نام و آدرس تصویر و با استفاده از محتوای صفحه و محتوای قبل و بعد تصویر. بهتر است تا حداقل یک تصویر شاخص برای هر صفحه در نظر بگیرید و کلمه کلیدی صفحه خو را در alt آن قرار دهید، در ضمن نیازی نیست تا تمامی تصاویر یک صفحه دارای alt باشند. سعی کنید تا برای تصاویر بزرگ، بهینه و یا کیفیت alt قرار دهید نه آیکون ها و تصاویر نامناسب.

تگ Canonical

تگ Canonical یکی از تگ های مهم سئو سایت است که بین تگ باز و بسته <head> قرار می گیرد. موتور های جستجوگر با استفاده از این تگ آدرس اصلی صفحه را متوجه می شوند و در نتایج جستجو به نمایش می گذارند، وظیفه این تگ هدایت صفحات مشابه به یک صفحه ریشه است.

تگ Robots

موتور های جستجوگر با بررسی این تگ از شما اجازه می گیرند که صفحات شما را ایندکس کنند و یا ایندکس نکنند! اگر این تگ به صورت noindex باشد موتور های جستجوگر سایت شما را در نتایج جستجو نمایش نمی دهند و اگر noindex نباشد و یا اصلا تگی با این عنوان وجود نداشته باشد موتور های جستجوگر به حالت پیش فرض خود بر می گردند و سایت شما را ایندکس می کنند اما دو نکته بسیار مهم در استفاده از این تگ وجود دارد که بسیاری از وبمستران از آن اطلاعی ندارند، نکته اول این است که اگر قصد دارید تا تمامی لینک های موجود در یک صفحه را به صورت nofollow باشند، می توانید از تگ index,nofollow استفاده نمایید و نکته دوم که من در بسیاری از سایت ها شاهد آن هستم این است که وبمتسران فکر می کنند با نگذاشتن تگ index,follow ربات های خزنده موتور های جستجوگر سایت آنها را بررسی نمی کنند اما اصلا اینطور نیست و برای بودن و یا نبودن تگ index فرقی برای آنها نمی کند و نکته سوم این است که اصلا موتور های جستجوگر اتریبیوتی با عنوان follow را نمی شناسند، تگ follow یک تگ کاملا من درآوردی و غیر استاندارد است، این تگ در زبان HTML ناشناخته و غیر رسمی ترقی می شود.

تگ country ,location و geo.position

اگر قصد دارید تا در لوکال سئو (سئو محلی) رتبه ای بدست بیاورید بهتر است تا از تگ های مشخص کننده موقعیت استفاده کنید. از اصلی ترین این تگ ها می تواند به تگ location که مشخص کننده موقعیت محل ارائه خدمات شما است و تگ geo.position که مشخص کننده مختصات دقیق دفتر کار شما در نقشه (گوگل مپ) است اشاره کرد. البته عوامل دیگری نیز مانند محل سرور و زبان سایت در لوکال سئو موثر هستند.

تگ publisher

تگ publisher تگی از صفحه گوگل پلاس سایت شما را به موتور های جستجوگر معرفی می کند. استفاده از تگ publisher به طور مستقیم هیچ تاثیری در رتبه سایت ندارد اما می تواند در ایجاد Knowledge Graph کمکتان کند.

منبع:سلوشن

درباره sh.kh

این مطالب را نیز ببینید!

seo-domain age

تاثیر سن دامنه در سئو

یکی از عوامل بسیار مهم در سئو بعد از انتخاب صحیح دامنه، مقدار سن دامنه است . …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا