صفحه اصلی / بازاریابی الکترونیکی / کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) چیست؟
campaign
campaign

کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) چیست؟

تعریف کمپین در لغت به معنی مبارزه، کارزار و هماورد هست. کمپین شامل مجموعه فعالیت‌های هدفمندی است که قبلاً مهندسی‌شده و با دقت اجرا و پیگیری می‌شود.

کمپین (Campaign) به معنی مجموعه فعالیت‌های طراحی‌شده و سازمان‌دهی شده که با ارسال پیام‌های مشخص و متوالی و تکرارپذیر برای مخاطبان هدف‌گیری شده از طریق ابزارهای ارتباط‌جمعی و رسانه‌های تأثیرگذار، در ایده، قضاوت و نگرش مخاطبان نسبت به یک کالا، خدمت، عقیده، ایده سیاسی و اجتماعی، بنگاه و موسسه، ایجاد تغییر نموده و به دنبال آن واکنش‌های مورد انتظار به وجود خواهد آمد.

کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) مجموعه‌ای از برنامه‌های مستقل، اما هماهنگ تبلیغاتی، رسانه‌ای، پیشبردی و روابط عمومی در مورد یک کالا، خدمت یا بنگاه اقتصادی در رسانه‌های مختلف صوتی، تصویری، چاپی و محیطی است که با یک محتوا و مضمون مشترک، اما پیام‌های متنوع و گوناگون در یک دوره زمانی معین و با بودجه‌ای مشخص برای دستیابی به هدف‌های کمی و کیفی معین طراحی و اجرا می‌گردد.

در فرهنگ تخصصی تبلیغات دو مفهوم زیر در کنار کمپین تبلیغاتی اشاره می‌گردد؛

  • برنامه کمپین تبلیغاتی (Campaign Plan): طرح اولیه یا پیش‌نویسی که مراحل طراحی و اجرای یک برنامه تمام‌عیار ارتباطات بازاریابی است که شرح وظایف و اقدامات را در هر مرحله از برنامه توسعه فروش یک محصول مشخص می‌کند.
  • مضمون کمپین تبلیغاتی (Campaign Theme): مضمون کمپین مهم‌ترین ایده فروش است که نقش اصلی را در استدلالات ایجاد کمپین ارتباطات بازاریابی ایفا می‌کند.

الزامات طراحی برنامه کمپین تبلیغاتی

در این مقاله قصد داریم به بیان موردی الزامات و نیازمندی‌ها در برنامه‌ریزی کمپین تبلیغاتی بپردازیم، البته نه ازنظر آژانس تبلیغاتی بلکه ازنظر کارفرما (شما و شرکت شما). با هورموند همراه شوید؛

  • آشنایی با مفاهیم بازاریابی، فروش، تبلیغات و روابط عمومی
  • تفاوت کمپین بازاریابی با تبلیغاتی و رسانه‌ای
  • طرح کلی یک برنامه هماهنگ و هدایت‌شده تبلیغاتی
  • مطالعه وضعیت فعلی و تهیه گزارش شناخت محصول، مشتریان، رقبا، عوامل توزیع و شرایط محیطی
  • تعیین اهداف کوتاه‌مدت، بلندمدت و کمی کردن آن‌ها
  • روش‌های طراحی استراتژی و راه‌های رسیدن به اهداف
  • استراتژی‌های خلاق (دستیابی به ایده‌ها، خلق شعار و پیام، انتخاب جاذبه و تکنیک، تولید طرح‌های مطبوعاتی، سناریو برای تیزرها و…)
  • تعیین رسانه‌های اصلی و فرعی (ابعاد، اندازه، تعداد، زمان، تکرار، تیراژ و…)
  • زمان‌بندی اجرای فعالیت‌ها
  • تخمین بودجه اثربخش
  • تهیه جدول نهایی بودجه کمپین
  • آزمودن برنامه‌ها قبل از پخش (Preset)
  • اجرای برنامه‌ها
  • محاسبه ثمربخشی برنامه‌ها بعد از اجرا (Post test)
  • تکرار کمپین در صورت موفقیت
  • چک‌لیست ارزیابی آژانس تبلیغاتی توسط مشتری

منبع: هورموند

درباره sh.kh

این مطالب را نیز ببینید!

Run an advertising campaign

‎هشت تکنیک برای اجرای کمپین تبلیغاتی موفق

موفقیتِ یک کمپین تبلیغاتی در فضای اینترنت به عوامل مختلفی بستگی دارد و کار حساسی است و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا