صفحه اصلی / آموزش / آموزش کسب و کار / استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست؟

از طرف کارآفرینان، اصحاب رسانه، اساتید دانشگاه و حتی کسانی که طیف گسترده‌یی از استارتاپ‌های موفق و ناموفق به راه انداخته‌اند تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است اما اگر بخواهیم مفهومی تجمیع شده از دیدگاه‌های مختلف ارائه دهیم، با تعریفی همچون چیزی که در ادامه می‌بینید مواجه خواهیم شد:

«استارتاپ یک کسب و کار نوپا و موقتی است که با استفاده از فناوری‌، روی ایده‌یی خلاقانه کار می‌کند که قابلیت توسعه‌پذیری و تکرار‌پذیری داشته باشد که هدف اصلی آن، درآمدزایی و کارآفرینی است.»

اگر بخواهیم تعریف فوق الذکر را تاحدودی به زبان عامیانه بازنویسی کنیم، بایستی بگوییم که «استارتاپ به مجموعه‌یی از افراد گفته می‌شود که به صورت خیلی غیررسمی و موقتی دور هم جمع می‌شوند و یک مدل کسب و کار را توسعه می‌دهند تا با استفاده از فناوری‌های روز دنیا همچون اینترنت، کامپیوتر، وب، موبایل و غیره روی ایده‌یی که جدید است و نمونه‌های مشابه آن در بازار نیست و یا اگر هم باشد خیلی کاربرپسند نیستند کار می‌کنند تا در نهایت بتوانند برای خود و سایر علاقمندان دست به ایجاد کار زنند و در نهایت به درآمدزایی برسند اما در عین حال این نکته را هم مد نظر دارند که ایدهٔ ایشان این قابلیت را باید داشته باشد که در آینده با گسترش زیرساخت‌ها، منابع مالی و … توسعه یابد و در عین حال، با تکرار روند انجام کارها، بتوان دست به تولید خدمات یا محصولات مبتنی بر ایدهٔ مد نظر به صورت مکرر زد.

استارتاپ ویکند چیست؟
حتماً باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که مفاهیم استارتاپ یا استارتاپ ویکند دو مقولهٔ کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند؛ اصطلاح «استارتاپ ویکند» یک رویداد آخر هفتهٔ ۵۴ ساعتی است که در چنین رویدادی توسعه‌دهندگان، ایده‌پردازان، گرافیست‌ها و سایر علاقمندان دور هم جمع شده تا روی ایده‌هایی بدیع کار کرده و در نهایت در پایان روز سوم، یک دمو، پروتوتایپ و پرزنتیشن از ایدهٔ خود ارائه دهند.

در نهایت، استارتاپ نوعی از کسب و کار است اما استارتاپ ویکند یک رویداد کارآفرینی است که می‌تواند منجر به ایجاد یکسری استارتاپ جدید گردد.

استارتاپ چه چیزهایی نیست:

  • یک رویداد و همایش کارآفرینی نیست.
  • یک وب سایت یا یک اپ موبایل، لزوما یک استارتاپ نیست.
  • یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست.

حباب استارتاپی چیست؟
در پاسخ به این سؤال که حباب استارتاپی چیست؟ بایستی بگوییم که خیلی‌ها بر این باورند که به محض راه‌اندازی یک کسب و کار نو، با حداقل هزینه و سرمایه‌گذاری می‌توانند به درآمد چندین میلیونی در ماه برسند و نکتهٔ دیگر این که خیلی اوقات در مورد استقبال کاربران در مورد ایدهٔ خود دچار اشتباه می‌شوند؛ مضاف بر این، رسانه‌ها بیش از آن که به شکست‌های ایده‌های استارتاپی بپردازند، صرفاً متمرکز روی ایده‌های موفق استارتاپی می‌شوند فلذا مخاطبین بر این باور خواهند شد که هر ایدهٔ استارتاپی به قول معروف «می‌گیرد» که چنین دیدگاهی کاملاً اشتباه است!

واقعیت امر آن است که پیش از راه‌اندازی استارتاپ خود، همواره بایستی این نکته را مد نظر داشته باشیم که احتمال شکست استارتاپ ها در دنیا بسیار بالا -چیزی در حدود ۹۵ درصد- است که این آمار با توجه به شرایط کاری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران، به مراتب بالاتر است؛ زمانی که با چنین دیدگاهی قدم به دنیای استارتاپی می‌گذاریم، در صورتی هم که جزو درصدی باشیم که محکوم به شکست هستند، خیلی شکه نخواهیم شد چرا که از قبل خود را برای چنین سرنوشتی آماده کرده‌ بودیم و در صورتی هم که به موفقیت دست یابیم، می‌توانیم خود را برای گام‌های بعدی که عبارتند از بزرگ کردن مقیاس کسب و کار و تبدیل استارتاپ خود به یک شرکت بزرگ آماده سازیم.

منبع: چگانه، خوش فکری

درباره sh.kh

این مطالب را نیز ببینید!

bill gates

جدیدترین فهرست فوربز از میلیاردرهای حوزه تکنولوژی منتشر شد؛ بیل گیتس در صدر

نشریه معتبر فوربز به تازگی فهرست میلیاردرهای حوزه تکنولوژی در سال 2017 را منتشر کرده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا